ΚοινΟ ΕυρωπαϊκΟ ΠλαΙΣΙΟ ΑναφορΑΣ για τη διδασκαλΙα των ξΕνων γλωσσΩν
Το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις γλώσσες (ΚΕΠΑ) (Common European Framework of Reference for Languages, CEFR) δημιουργήθηκε το 2001, με ψήφισμα του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ΚΕΠΑ δημιουργήθηκε προκειμένου να υπάρχει ένα ενιαίο σύστημα επικύρωσης της γλωσσικής ικανότητας των μαθητών ξένων γλωσσών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Βασικός του στόχος είναι να αντιστοιχίσει τους τίτλους διαφορετικών ευρωπαϊκών γλωσσών μεταξύ τους, ούτως ώστε να υπάρχει αμοιβαία αναγνώριση των διπλωμάτων, και να γίνονται αυτά πιο εύχρηστα σε όλη την επικράτεια της Ευρωπαϊκή Ένωσης.
Στο Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς αναφέρονται αυτά που πρέπει να κάνει ο σπουδαστής μιας ξένη γλώσσας ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει τη γλώσσα που διδάσκεται για να επικοινωνεί με τους ομόγλωσσους, αλλά και τις γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει για να μπορεί να υπάρχει αποτελεσματική επικοινωνία.
Βάσει του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου αναφοράς, καταρτίζονται τα προγράμματα σπουδών για τα Κέντρα στα οποία διδάσκονται οι ξένες γλώσσες σε όλη την Ευρώπη, αλλά και των εξετάσεων που διεξάγονται για την απόκτηση πιστοποιητικών γλωσσομάθειας.
Περιληπτικά τα διπλώματα ξένων γλωσσών χωρίζονται σε τρία επίπεδα:
1) Το Βασικό Επίπεδο (Α1-Α2) (Βασικός Χρήστης της Γλώσσας)
- Επίπεδο Α1
Στο επίπεδο αυτό ο χρήστης αντιλαμβάνεται και χρησιμοποιεί φράσεις και εκφράσεις απαραίτητες στην καθημερινή ζωή (μπορεί να συστηθεί και να συστήσει άλλους, να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν προσωπικά στοιχεία και να συνδιαλλαγεί με απλό τρόπο).
- Επίπεδο Α2
Στο επίπεδο αυτό ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να επικοινωνεί απλά για θέματα ρουτίνας, να ανταλάσσει πλροφορίες και μπορεί να περιγράψει χρησιμοποιώντας απλά λόγια προσωπικά ζητήματα και ζητήματα άμεσης ανάγκης.
2) Το Μεσαίο Επίπεδο (Β1-Β2) (Ανεξάρτητος Χρήστης της Γλώσσας)
- Επίπεδο Β1
Στο επίπεδο αυτό ο χρήστης μπορεί να κατανοήσει θέματα της καθημερινότητας εφόσον δεν υπάρχουν αποκλίσεις από τον κοινό γλωσσικό τύπο, και μπορεί να επικοινωνήσει εύκολα στη διάρκεια ενός ταξιδιού στην περιοχή όπου ομιλείται η γλώσσα. Επίσης έχει τη δυνατότητα να παραγάγει απλό κείμενο και να περιγράψει εμπειρίες και φιλοδοξίες του. Τέλος αποκτά τη δυνατότητα να εξηγήσει τις γνώμες και τα σχέδια του.
- Επίπεδο Β2
Στο επίπεδο αυτό ο χρήστης είναι σε θέση να κατανοήσει τις κύριες ιδέες ενός σύνθετου κειμένου, και να κατανοήσει συζητήσεις που γίνονται πάνω σε τεχνικά θέματα της ειδικότητας του. Επίσης αποκτά τη δυνατότητα άνετων συνδιαλλαγών και επικοινωνίας με φυσικούς ομιλητές της γλώσσας. Τέλος αποκτά τη δυνατότητα να παράγει σαφές και λεπτομερές κείμενο για ευρύ φάσμα θεμάτων αλλά και να εξηγήσει και να αναπτύξει την άποψη του πάνω σε ένα κεντρικό ζήτημα εκφράζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διάφορων επιλογών.
3) Το Προχωρημένο Επίπεδο (C1-C2) (Ικανός Χρήστης της Γλώσσας)
- Επίπεδο C1
Στο επίπεδο αυτό ο χρήστης αποκτά τη δυνατότητα να κατανοήσει μακροσκελή κείμενα, καθώς επίσης και να παράγει σαφή και καλά διαρθρωμένα κείμενα. Επίσης είναι σε θέση να εκφραστεί άνετα και αυθόρμητα, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα αποτελεσματικά για κοινωνικούς, ακαδημαϊκούς και επαγγελματικούς σκοπούς.
- Επίπεδο C2
Στο επίπεδο αυτό ο χρήστης κατανοεί με ευκολία όλα όσα διαβάζει ή ακούει. Αποκτά τη δυνατότητα να εκφράζεται αυθόρμητα και άνετα, ακόμη και σε ιδιαίτερα σύνθετες περιστάσεις. Τέλος είναι σε θέση να κάνει περιλήψεις συλλέγοντας πληροφορίες από διαφορετικές πηγές προφορικές ή γραπτές.
Το κέντρο μας ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές τάσεις οργανώνει τα προγράμματα σπουδών όλων των ξένων γλωσσών με βάση το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών.